2009. február 21., szombat

Régen hallgat.....

….. a hajó kürtje.
A Déli-Kárpátok és a Balkán hegység vonulatát áttörő Duna szakaszt nevezték Zuhatagnak. Nagy víz a Grében foknál, kis víz a Vaskapu csatornában, 18 kilométeres vízáramlási sebességet eredményezett, ezen a szakaszokon. Akkoriban a vontatóhajók, kevesebb vontatmánnyal és más hajók segítségével voltak csak képesek tovább haladni az áramlással szembe. (hegymenet ) A vontatási segítséget (előfogat) erős hajók szolgáltatták, melyek egyik leghíresebb tagja a képen látható „ Magyarország” volt az 1960 s években. Becézve az „ORSZÁG” - kétkéményes gőzös volt, oldalkerekes, névlegesen 1600 LE-s, de a gépei igen nagy túlerővel rendelkeztek, "egy fél falut" is el tud vontatni, szólt a mondás. A személyzet szakértelme a vontatás tudományában, és a gépek ereje folytán, kiérdemelte a „zuhatagi tigris” becenevet is. A Vaskapu erőmű felépülte, és a folyó felduzzasztása után, az ilyen típusú hajók feleslegessé váltak. A lángvágók végrehajtották az ítéletet, darabokra szabdalták testük anyagát, az örökké falánk kohók számára. Most csak igen keveset, és szűkszavúan írtam, de megjegyzésképpen hozzá kell fűznöm, hogy a hajózási éppen úgy, mint a katonatörténetek elbeszélései, kifogyhatatlan tartalékokkal rendelkeznek.
A fotót a Tesóm készítette az 1960 - as évek első éveiben. Egyszer én is voltam ezen a hajón vagy két órát kisegítőként. Talán a sétahajózásra emlékeznek még egy páran, (az is lapátkerekes volt). hogy minden lapátja vízbecsapódásakor olyan érzése támadt az embernek, mintha a hajó lépne egyet. 

1 megjegyzés:

Zsolt írta...

Szióka!
Itt is láttam MAHART-os hajót:
http://szia.kati.ca/1936/