2009. január 3., szombat

A Gurító.....


A Török Flóris utcával szemben a teherautó





Gurító domb napjainkban 2016.
 


.....és mozdonyok
A ferencvárosi teher pu. gurítójának a vége, illetve a legmagasabb pontja, a Határ u. Gubacsi u. találkozásánál volt. Ide húzták fel a mozdonyok a tehervagonokat, majd a  a lejtőn gurították, szalasztották a vagonokat és a váltók segítségével osztályozták,  állították össze a szerelvényeket a rendeltetésüknek megfelelően. Mivel sok esetben igen nagyszámú vagont húztak a dombra, amit egy mozdony nem mindig bírt erővel, a problémát egy másik, vagy még két mozdony segítségével oldották meg, ami a szerelvényt alulról tolta. Műszaki hiba, emberi mulasztás, vagy nem várt esemény lehetett az oka olyan baleseteknek, ahol mozdony esett le a gurítóról, oldalára borulva, vagy áttörve a vágányzáró földkúpot lemászott az utcáig.
Valamikor én is láttam a 23-busszal hazafelé utazva messziről egy ilyen esetet, de csak 2007 - 2008 közötti évek tájékán gondoltam arra, talán érdemes lenne kutakodni ez ügyben, mert bizonyára több is lehetett. A szerencse már a kezdeteknél mellém szegődött, mivel levelezés útján megismerkedtem a témához érdemben segíteni tudó szakemberrel.
Itt szeretném megköszönni Bárdos Imrének, a rendelkezésemre bocsátott adatokat, fotókat, valamint a hozzájárulását az alábbiak közléséhez.
A jelenlegi ismeretek szerint, a gurítóról három alkalommal esett le mozdony, valószínű többször is, de sok esetben a baleseteket igyekeztek titokban tartani, vagy bagatellizálni.
1967.10.26. körül egy 520-as (talán 065),
1971 júniusában megint egy Bumbardo (feltehetően 046)
és 1984. július 24 hajnalán (itt a 24. nem biztos!) az M62 256.
Az első gép a töltés jobb oldalára borult, a második megmászta a vágányzáró földkúpot, a harmadik pedig, a földkúpot áttörve lement az utcára és a gurító végének támaszkodva állt meg.
Bárdos Imre kutatásainak eredménye a két 520-as gőzös lehetséges pályaszáma. Levéltári iratokból illetve fűtőházi állagjelentésekből nagy bizonyossággal állítható, hogy ez a két gép járt pórul, de ez nem ezer százalék. Az elsőről készült fotót az Esti Hírlap korabeli száma közölte, és az akkori nyomdatechnika színvonalának megfelelő igencsak rossz minőségben. A második kép szintén sajtó fotó, a Magyar Ifjúság című, korabeli ifjúsági folyóirat lapjain került közlésre. A tapasztalatok szerint a napilapok az ilyen kisebb baleseteket két nap késéssel közölték az akkori időkben. Mivel az Esti Hírlap-t valamikor reggel kezdték nyomni és délben került az utcára, igen kicsi az esélye annak, hogy a baleset és az újság megjelenési dátuma egybe essék. A harmadik eset fotói, különböző forrásokból származnak, és valószínű civilek által készített képek is találhatók köztük. Ez akkoriban már nem számított ritkaságnak, a fotózás népszerűségének növekedése miatt.
Egy-két mondatot én is hozzáfűznék a gurító dombjának a történetéhez, illetve csak beszámolnék az ott látottakról, amiket fiatalabb koromban tapasztaltam. A nagy gőzösök, néha, vagy sokszor, azt már bizony nem tudom, ott szabadultak meg a salaktól. Gondolom, amikor ráértek. Akkor mindig büdi volt a környéken és füstölgött a domb azon része. Aztán emberek jelentek meg, és kapirgáltak. Voltak, kik el nem égett széndarabokat keresgéltek, és olyanok, akik a vörös salakot keresték és gyűjtötték, amit a sportpályák építésénél használtak. Akkoriban a vörös salak volt a módi. Gondolom, amikor egy jó adag salak összegyúlt, akkor eladták., a szénnel fűtötték a lakásukat, de főzésre is használhatták. Végeredményben a család kasszájának a gyarapítása volt a cél, egyszerűen spóroltak.
Esetleg valaki emlékezetében talál idevaló történetet vagy eseményt, kérem, egészítse ki az itt leírtakat. Bizonyára hálásak lesznek gyerekeink, unokáink, és mindazok, kik most vagy később olvassák e sorokat ismereteik bővítése céljából e korról, melyben  szüleink,.nagyszüleink, éltek.

8 megjegyzés:

MSD írta...

Nem biztos, hogy pont itt, de pár éve én is láttam egy felborult mozdonyt valahol a határ út mentén, az 52-es villamos ablakából.

Névtelen írta...

A forum.index.hu Balesetek a magyar vasút történelmében topikjában írták:

Remete mh. válasz | megnéz | könyvjelző 2009.01.03 23:32:22 © (10536)
MÁV 520,046 > 1969. Ferencváros > 1974. Ferencváros > S. 1975.VI.9. Fc.
MÁV 520,065 > 1969. Ferencváros > 1974. Ferencváros > S. 1979.IV.3. Fc.

Azaz a masinák valóban dolgoztak a gurítón, mitöbb, túlélték a baleseteket.
Előzmény: Dumás Sanyi (10534)

trancegod válasz | megnéz | könyvjelző 2009.01.03 23:22:39 © (10535)
Ezek eléggé ritka képek, nem látam még egyiket sem.

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9121587

DS

james 36 írta...

Köszönet a megjegyzések íróinak.
A két újságban közölt kép, más változatáról nincs tudomásom.

Zsolt írta...

Az első képen látható baleset részletei: 1984-ben, a Ferencvárosi pályaudvar Keleti-rendezőjén a Határ úti gurítóra felhúzó M62-256 pályaszámú gép mozdonyvezetője elaludt. A Szergej a bakot áttörve lement a gurítóról és a töltés oldalán állt meg.

james 36 írta...

Szia Zsolt
A dátum szerepel a bejegyzésben,
csak az nem, hogy elszunyált a vezér.
Talán szondázni kellet volna?
Köszönöm a kiegészítést, megint okosabbak lettünk.

tojpli írta...

Szia "james"!
Emlékszem ezekre a pályaelhagyásokra és úgy rémlik mintha az 520-ast nem tudták visszahúzni. Szétvágták talán és úgy vitték el. Akkoriban nem volt az országnak mobilizálható ekkora teherbírású daruja. Ha tévednék ami előfordulhat akkor elnézést. A "gurító anno" jól sikerült.

Névtelen írta...

3 bevallott alkalomról írnak,de a képek alapján is rögtön 4 van.Két különféle gőzös,és két különböző dízel.

james 36 írta...

A két legutolsó fotó jóval a bejegyzés megjelenése 2009. után kaptam, de arról azóta se került elő semmi adat.
Köszi a megjegyzést.